“Løpevettreglene”

Jeg hadde en løpetur i dag, der jeg begynte å gå gjennom en del regler jeg har opparbeidet meg i løpet av det siste året. Alt er ikke sant, og noe er selvfølgelig litt tull. Litt.

Inspirert av fjellvettreglene.

  • Legg ikke ut på langtur uten trening.
    Det er sykt rått å løpe maraton, og det tar seg godt ut på Facebook og Instagram. Det er mulig å slite seg gjennom 42 km, men det anbefales å ta et par 30 km-økter først, for å minske ubehaget og kroppens sjokktilstand. Løping skal være gøy også, og starter du med langturene for tidlig, er det ikke sikkert du har lyst å gjøre det igjen. Når det er sagt så er det moro å løpe 10 km også….
  • Ta en selfie fra treningsturen
    Det er viktig å dokumentere treningsøkta skikkelig. En god treningsdokumentasjon bør helst logges på 3-4 forskjellige sosiale treningsdagbøker. I tillegg til at det bør legges ut en selfie på sosiale medier, inneholder bildet et vann eller noe annet fint fra naturen er det et pluss. Det er veldig kjedelig å måtte ringe rundt til alle venner og bekjente for å fortelle at du har løpt mandagsmila.
  • Vis respekt for været og værmeldingene
    Du må ha respekt for at kroppen prøver å kvitte seg med varme når du løper. Det er minst mulig klær som gjelder. Vintertights, 3 lag på overkroppen, buff og fleece-pannebånd er i meste laget når det er over 10 varmegrader. Nå er det shorts til oktober. Minst. Er det kaldt tar du på langermet på overkroppen.

 

  • Vær rustet mot sivile aktiviteter etter løpeturen. Husk alltid håndkle i løpesekken når du løper til jobb.
    Kollegaene dine har sikkert fått med seg at du er en løper for lenge siden. La de slippe å se deg i 2xu-shorts på jobb, eller slite med tørket svette i 8 timer. Husk håndkle, og sivile klær (ikke glem sko) i løpesekken.
  • Lytt til erfarne løpere
    Spør erfarne løpere om alt mulig. Det er ikke noe grunn til at du skal erfare alle tabber på egenhånd. Saumfar også sosiale treningsdagbøker etter kart over fine løperunder, hvis en og samme person løper samme rute om og om igjen er det en grunn til det. Det er imidlertid ikke lurt å google skader, symptomer på skader eller vondter. Hvis du er så uheldig å likevel google dette, så må du huske på at de som kommenterer på diverse forum ikke er LEGE. Du må også tenke på at en lege ALDRI ville gitt deg diagnoser over subjektive skriftlige egenvurderinger av en skade. Dette krever grundig undersøkelse av fagpersoner. Sist men ikke minst: all smerte nedenfor kneet er ikke benhinnebetennelse.
  • Bruk pulsklokke og GPS
    Har du ikke logga, har du ikke jogga. Det er innmari moro å se sin egen fremgang. Mer er det ikke å si om denne saken.
  • Løp ikke alltid alene
    Det er deilig å løpe alene for å kvitte seg med både stress, og problemer. Eller bare være i mindfullness, eller finpusse på det gode humøret. Noen ganger er det likevel hyggelig med en sosial løpetur, og veldig praktisk for hjelp til å variere bildebruken til noe annet enn den samme selfien, med den samme vinkelen. Selfie med to er dobbelt så bra!

 

  • Vend i tide, men samle kilometer så økta får runde tall
    Ja, det er ingen skam og snu. Det er menneskelig å ha dager der du sleper bena etter deg, og hver kilometer virker som en mil. Men har du startet på en kilometer, så fullfører du den før du avslutter økta. Økter må avsluttes med runde tall. Helst partall.
  • Spar på kreftene og ta en energi gel om nødvendig.
    Ikke start for hardt. Spesielt i startfeltet i et løp. La de tøffe gutta åpne alt for hardt, mens du fortsetter i ditt planlagte tempo. Skal du løpe i 5 m/km, er det for hardt å åpne i 4:20 m/km, selv om alle andre gjør det. Du kan trøste deg med at du plukker dem en etter en i løpet av et par kilometer uansett, og så ser du dem aldri igjen. Blir du sliten er det ingen skam å ta en energigel, men husk å notere ned disse kaloriene i matdagboka…

2 thoughts on ““Løpevettreglene”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s