Livet og sånn – etter 40

– don't get distracted, this is winning season.


Når kan man løpe etter fødsel?

Når begynte du å løpe igjen etter fødselen? Det er et spørsmål jeg har fått ofte i det siste. Jeg følger medisinske råd når det gjelder dette, og det er anbefalt å vente 6 uker før du tar opp løpetreningen. Det er et skikkelig kjedelig svar. Det høres mye mer råtass ut hvis man løper 2 uker etter fødsel, eller aller helst hjem fra fødeavdelingen.

Trilletur i ruskevær.

Jeg lar meg lett provosere. Jeg har i min situasjon, som nybakt mor, latt meg provosere noe voldsomt når ledende treningsmagasiner, personlige trenere og andre forbilder går ut og snakker om å ta opp trening få dager etter fødselen. At de tørr! Dette er råd som kan få leie konsekvenser for hver enkelt, og seriøse aktører bør se seg for god til å gå på tvers av medisinske råd.

Jeg skjønner at hver enkelt føler på kroppen at løping er mulig etter 2 uker, men det må da gå an å ta inn over seg at dette er individuelt. Noen (en venn…) tisser fortsatt på seg etter 2 uker, og bekkenmuskulaturen er ikke eksisterende. Fokuset de første ukene må være muskler i bekken, og gåtur med vogn.

Ja, kanskje er ikke knipeøvelser og trilletur noe som gjør deg til månedens råtass på Instagram, men det er en god investering for årene som kommer. Det er ikke verdt det når konsekvensen kan bli bekkenkollaps, urinlekasje eller fremfallen livmor.

Ta med en venn, spis en kanelbolle på veien.

Mitt klare råd er lytt til legen, og sjekk ståa på 6-ukers kontrollen. Tiden flyr uansett utrolig fort med baby i huset, og det er viktig å få nok søvn og hvile (det kan bli lenge til neste gang). Nyt barseltiden. Spis sjokolade. Kos deg. Nyt.

Plutselig er du i gang!



One response to “Når kan man løpe etter fødsel?”

  1. Godt sagt! Det er viktig å skynde seg langsomt være seg etter fødsel eller skader 🙂 Nyt livet! Run for fun!

Leave a comment

About Me

Løper. Mamma. Forfatter. Regnskapsfører.

Jakter på nordlys, solnedganger og fjelltopper.

Nyhetsbrev