Livet og sånn – etter 40

– don't get distracted, this is winning season.


114 mennesker som er kritiske til treningen min

Strava. Jeg vet ikke hva jeg synes om den. Har du ikke logga, har du ikke jogga, er det noe som heter. Det sies som en spøk, men litt sannhet er det i det. Jeg vet ikke om jeg synes det er en forbannelse, eller en glede.

Jeg har vært veldig av og på med logging på strava det siste året. Det ble bare stress. Oppdatering i sosiale medier tar jo snart like lang tid som selve økta. Skal du vise puls? Vekt? Høyde? Sivilstand? Hormonnivå? Det endte med at jeg la ned hele greia en stund, for så å ta det opp igjen i forrige uke.

Strava

Sist løpetur så fant jeg ut at Strava kanskje stresser meg en smule. Jeg har mange følgere, og selvfølgelig følger de med. Alle sammen. Det er som å stå på en scene foran 1000 tilskuere. Minst!

Derfor gikk dette gjennom hodet mitt under løpeturen på mandag:

  • Første kilometer i 8 fart. Alle tenker sikkert at jeg er i veldig dårlig form.
  • Jeg må løpe fortere.
  • Ja, men jeg skulle jo løpe rolig tur. Musklene er fortsatt stinne etter lørdag.
  • Nei, hold kilometertiden oppe.
  • Ah. Kilometer 2 i 6:57 fart.
  • Det er praktisk talt 7.
  • 6 fart er 6 fart.
  • Hold farta oppe i den motbakken der, så blir kilometer 3 også bra.
  • Jeg skulle jo gå i motbakkene.
  • Tar seg dårlig ut på strava.
  • Jeg har jo vogn.
  • So what? Ingen som bryr seg om det på Strava.
  • Jeg kan skrive det.
  • Folk leser ikke teksten. De ser bare på tallene.
  • Den bakken var lang. *dør litt*
  • Løp til  neste lyktestolpe. Nei ikke den, den neste!
  • Ah. Jeg kan gå.
  • Ny lyktestolpe. Løp!
  • Neste kilometer i 7:06 fart.
  • Tar seg ikke bra ut.
  • Men det gikk jo mye oppover.
  • Jeg er sliten. Vogna veier 1 tonn. Minst.
  • Pøh. Den ruller nesten av seg selv.
  • 7:47 fart på kilometer 4.
  • Jeg er dødsdømt.
  • Det var mest stigning her da…
  • Nå er du snart hjemme. Du kan ikke gå den siste motbakken nei.
  • Jeg er helt kjørt.
  • Løp halvveis, og gå resten. Deal?
  • Deal.

Jeg må seriøst slutte å tenke på Strava mens jeg løper. Det er 114 mennesker som følger meg, men garantert ingen som bryr seg.

Når alt kommer til alt så er det kanskje ikke så dumt å tenke sånn. Det som i utgangspunktet skulle være en rolig tur, ble en tur med motbakkedrag med vogn, av ganske god kvalitet. Sånn sett så er kanskje ikke Strava så dumt likevel. 🙂



Leave a comment

About Me

Løper. Mamma. Forfatter. Regnskapsfører.

Jakter på nordlys, solnedganger og fjelltopper.

Nyhetsbrev